کارآمدی آموزش‌های مهارتی با اجرای موفق تبصره ۷۵ سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور

دسته بندی :
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: با اجرای موفق تبصره ۷۵ سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور؛ درآمدزایی، اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، اجرای موفق تبصره ۷۵ را گامی بزرگ برای درآمدزایی، اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان اعلام کرد.
آقای غلامحسین حسینی‌نیا با بیان این که مربیان با بهره‌گیری از آئین‌نامه مذکور، بر اساس ماهیت آموزشی خود می‌توانند اقدام به امر تولید، قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات کنند، گفت: البته آموزش‌های ارائه شده باید منطبق با استاندارد‌های شایستگی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور باشد.
وی افزود: مربیان سازمان می‌توانند با اجرای این تبصره از مزایای مالی بیشتری نسبت به دستورالعمل پیشین، بهره‌مند شوند.
آقای حسینی‌نیا تصریح کرد: این دستورالعمل در راستای آموزش اثربخش و کارآمدتر با مشارکت مهارت‌آموز در فرآیند پروژه و محیط کار عملی و ترغیب بیشتر مهارت‌آموزان در فرآیند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش پروژه محور و ارائه چشم‌انداز روشنی از آینده به مهارت آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: در این دستورالعمل، درآمد‌های فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزی‌های مواد اولیه و مصرفی ناشی از آن و یا ارائه خدمات در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمون‌های پروژه‌محور و در چارچوب برنامه‌های آموزشی (عرضه‌محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش (مهارت‌آموزان، مربیان و سایر کارکنان مرتبط در واحد‌های آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروه‌های هدف) کسب می‌شود.
به گفته آقای حسینی نیا، بر اساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات می‌کنند، مکلف هستند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که انجام این امر با برنامه‌های آموزشی آن‌ها منطبق و هماهنگ بوده و باعث مغفول ماندن بخش‌هایی از استاندارد آموزشی و یا افزایش مدت دوره آموزشی نشود.
وی با اشاره به حضور دو کارگروه هماهنگی در اداره کل و مراکز ثابت دولتی، خاطرنشان کرد: تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی، ایجاد شرایط لازم برای اجرای بهینه دستورالعمل ابلاغی با هم‌افزایی بین اعضای کارگروه ستادی، بررسی نظرات و پیشنهادات واصله از کارگروه‌های ادارات کل و تمهید اقدامات مؤثر در بهبود اجرای دستورالعمل و رفع چالش‌ها و کاستی‌ها، انجام صحیح و دقیق مفاد دستورالعمل، برآورد قیمت تمام شده و بازه زمانی محصولات، خدمات و سایر هزینه‌های جانبی از شرح وظایف کارگروه هماهنگی است.
آقای حسینی نیا معرفی خدمات قابل ارائه توسط مرکز آموزشی، تنظیم گزارش فعالیت‌های صورت گرفته و اعلام به کارگروه استانی در بازه زمانی ۴ ماهه، به هزینه گرفتن اعتبارات برگشتی از خزانه بر اساس مفاد این دستورالعمل و برگزاری نمایشگاه از محصولات تولیدی را از دیگر وظایف این کارگروه عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور گفت: مراکز آموزشی موظف هستند با رعایت اهداف مورد نظر که توجه به کیفیت آموزشی است نه صرفاً کسب درآمد، در انجام سفارش یا تولید و خدمات حداکثر مشارکت مهارت‌آموزان را مورد توجه قرار دهند و میزان مشارکت مهارت‌آموزان با توجه به نوع کار، توسط مربی مربوطه تعیین و ثبت خواهد شد.
آقای حسینی نیا اجرای دستورالعمل اجرایی جدید «آئین‌نامه بند (ی) تبصره ۷۵» را تحول در حوزه مهارت‌آموزی با اجرای طرح‌های محوری عنوان کرد و افزود: اجرای دستورالعمل مذکور با توجه به جامعه فراصنعتی امروز، توسعه کمی همراه با کیفیت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی، در راستای ایجاد و پایداری اشتغال را به دنبال دارد.

0 0 رای ها
رای شما به این مطلب
مشترک
Notify of
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
0
برامون کامنت بزارید اگر دوست داریدx