
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور اجرای طرح های پژوهشی خود در نظر دارد از ظرفیت های پژوهشی دانشگاه ها، مراکز و موسسات پژوهشی بهره برداری نماید. بدین منظور از کلیه موسسات تحقیقاتی، پژوهشی و مراکز آموزش عالی، جهت اجرای طرح های پژوهشی به شرح موضوعات زیر به همراه شرح خدمات هر طرح دعوت به همکاری مینماید.
۱- مطالعات نیاز سنجی شغلی- حرفه ای حوزه دریا و مناطق مرزی
– گزارش تحلیل وضع موجود اشتغال منطقه ای در سطوح ۲و ۳ صلاحیت حرفه ای
– گزارش تحلیل سازگاری صلاحیت حرفه ای با شایستگی حرفه ای شاغلین در منطقه
– تبیین وضعیت اشتغال در منطقه از نگاه کاستی های شایستگی حرفه ای با حوزه عملکرد
– تعیین فاصله شایستگی حرفه ای نیروی کار در حوزه های شغلی منطقه به تفکیک شغل- حرفه و نوع شایستگی
– تهیه گزارش انطباق عناوین شغلی در منطقه با استاندارد طبقه بندی ملی مشاغل کشور(ایسکو ۲۰۰۸)
– مطالعه تطبیقی استاندارد طبقه بندی مشاغل سایر کشورها (از دید مشابهت فعالیت ها)
– تهیه جدول انطباق سه گانه عناوین شغلی استاندارد در حوزه بین المللی، عناوین شغلی در استاندارد طبقه بندی ملی مشاغل کشور (ایسکو ۲۰۰۸) با وضعیت موجود منطقه ای
– تعیین عناوین مشاغل-حرفه های دارای اولویت آموزش با معیار سطوح شایستگی و صلاحیت حرفه ای
2- اجرای ارزیابی استراتژیک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– تعیین شاخص های بین المللی ناظر بر ماموریت های سازمان
– محاسبه عملکرد شاخص در کشور و مقایسه تطبیقی آن با کشورهای منطقه (کشورهای ذکر شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله) و جهان
– آسیب شناسی وضعیت ایران در شاخص های گزارش شده (عوامل کلیدی تاثیرگذار در کشور که منجر به تضعیف شاخص مورد استفاده می شوند، لیست شوند)
– ارائه استراتژی تدوین شده به منظور رفع موانع بهبود عملکرد شاخص ها
۳- تدوین و پیاده سازی نظام مدیریت کیفیت داده های آماری منطبق بر استاندارد های بین المللی کیفیت داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (در راستای برنامه سوم توسعه آمار کشور ۱۳۹۶-۱۴۰۰ )
– بررسی وضعیت جاری کیفیت داده عناصر حیاتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– شناخت و تعریف عناصر داده حیاتی (نظام داده های حیاتی) شامل وجود منابع اساسی داده های حیاتی (Completeness)، تبعیت عنصر داده از قالب یا فرمت مطلوب ((conformity، هویت و اعتبار داده شامل جداول مرجع، لیست مقادی در منابع طلایی مستند شده در متا دیتا و صحت داده(Accuracy)
– شناسایی فرآیندهای اصلی و مبادی رسمی ثبت و تولید داده های ثبتی و غیر ثبتی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– تدوین پروتکل های صحت سنجی (Verification)، اعتبارسنجی (Validation)، و تایید (confirmation) داده های ثبتی و غیر ثبتی (تجمیعی) در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– تدوین، تکمیل یا بهنگام سازی متا دیتاها و ابزارهای کیفیت داده (نظیر موتور قواعد، ابزارهای پروفایلینگ داده و …)
– تجزیه و تحلیل و پروفایلینگ داده (شامل فرآیندها، ابزارها و منابع ماهر جهت شناسایی ویژگی ها و شناخت معنایی و ساختاری داده حیاتی، انجام تحلیل های دلایل ریشه ای و تاثیر بر فرآیندهای آموزش های فنی و حرفه ای، تعریف قوانین کیفیت داده جهت ارزیابی و تحلیل مستمر از وضعیت داده های هدف)
– تدوین پروتکل ها، استانداردها و فرآیندهای اجرایی مانیتورینگ (پایش) و کنترل مستمر داده ها (تدوین نظام نامه پایش مستمر کیفیت داده ) در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– شناسایی و مستندسازی مسیرهای بحرانی و گره های کیفیت آماری (نقص داده، خطا در ثبت، عدم امکان دسترسی و … ) و تدوین راهکارهای عملیاتی رفع گره های کیفیت و بهبود مسیر جریان داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– تدوین فرآیندها و الزامات تقسیم کار، تفکیک وظایف و سلسله مراتبِ مربوط به مسئولیت ثبت(register)، اعمال تغییر و ویرایش(edit-change)، نظارت و کنترل(mentoring)، مسئولیت تایید(confirm) و گزارش دهی(report) داده به منظور شناسایی بهتر فرآیندهای کنترل کیفیت داده و طراحی چک لیست های کنترل کیفیت داده
– تدوین ساختار سلسله مراتبِ دسترسی و تغییر ( توافقات سطح سرویس و توافقات سطح دسترسی) به منظور صیانت از داده ها و جلوگیری از دستکاری داده (Data Manipulation)
4- طراحی مدل استقرار نظام صلاحیت حرفه ای ملی
– طراحی مدل تدوین استاندارد های شایستگی حرفه – شغل
– طراحی مدل تدوین استاندارد های ارزشیابی شایستگی حرفه – شغل
– طراحی مدل تدوین استاندارد آموزش بر اساس شایستگی
– طراحی مدل تدوین استاندارد تجهیزات آموزشی
– طراحی مدل تدوین استاندارد فضا مبتنی بر شایستگی
– طراحی استقرار و جانمایی تجهیزات درمراکز ملی سنجش صلاحیت حرفه ای سطوح L1 ، L2، L3
– طراحی چارچوب صلاحیت حرفه ای مربیان بر اساس آموزش مبتنی بر شایستگی
5 – طراحی الگوی باز مهندسی ساختار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به الزامات قانونی و تحولات زیست بوم آموزش فنی و حرفه ای
– بررسی میزان انطباق ساختار سازمانی فعلی سازمان با ماهیت آموزش های مهارتی غیر رسمی
– ارائه الگوی مفهومی و ویژگیهای ساختار سازمانی سازمان از نظر میزان تمرکز، سلسله مراتب اختیارات، نسبت نیروی انسانی، تخصص، استاندارد پذیری فعالیتها و تقسیم کار
– تعیین ساختار سازمانی مطلوب برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای با توجه به نیازهای جامعه و بنگاههای اقتصادی در سطح ملی و بین المللی
– تعیین نحوه نائل شدن به این هدف بدون توسعه کمی تشکیلات
– تعیین نحوه تصمیمگیری، کاهش سطوح سازمانی و سلسله مراتب اداری
– تعیین نحوه استفاده از توان بخش غیر دولتی در راستای تحقق اهداف سازمانی و دخیل نمودن ان در ساختارسازمانی
– تعیین امکان پذیری تجمیع واحدهای سازمانی و کاهش تعداد پستهای مدیریتی و حذف واحدهای غیر ضرور از ساختار تشکیلاتی
– تعیین نحوه ارتباط بین واحدهای سازمانی سازمان در جهت هم افزایی بیشتر
– تعیین نحوه واگذاری امور عمومی و خدماتی به بخش غیر دولتی و حذف پستهای مربوط به فعالیتهای مذکور
– تعیین مکانیسم مذکور و میزان این واگذاری
– تعیین اثرات متغیر هائی نظیر تغییرات محیطی، استراتژیها، نیروی انسانی، فناوری، فعالیتهای آموزشی بر ساختار سازمانی سازمان
– تعیین گزینههای برای برون سپاری و یا مشارکت
– تعیین سناریوی مختلف برای تعیین الگوی عملی ساختار سازمانی سازمان و سازماندهی آن در نمودارهای سازمانی
– تعیین مراحل تدریجی پیاده سازی ساختار مطلوب سازمان
– نحوه شناسایی و برطرف کردن مسائل ساختاری مانند تداخلها، توازی امور و سایر مشکلات در ساختار پیشنهادی
۶– تصویر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در میان ذینفعان، گروههای هدف و افکار عمومی
– آسیب شناسی وضعیت آموزشهای مهارتی در نزد جامعه
– تعیین راهکارهایی افزایش منزلت و جایگاه اموزشهای فنی و حرفه ای
– تعیین راهکارهای وزن آموزشهای فنی و حرفه ای در نگاه افراد جامعه
– تعیین راهکارهای وزن آموزشهای فنی و حرفه ای در نگاه مسوولین بخش عمومی
– تعیین راهکارهای وزن آموزشهای فنی و حرفه ای در نگاه کارفرمایان صنایع و صنوف
– تعیین راهکاریهای قانونی برای افزایش اعتبار آموزشهای فنی و حرفه ای
– تعیین ابزارهای الزامی و تشویقی برای افزایش اعتبار آموزشهای فنی و حرفه ای
– تعیین مجموعه راهبردها، اقدامات سیاستی، عملیات اجرایی برای بهبود سیمای آموزشهای مهارتی
– تعیین مدلی برای ارتقای تصویری مثبت و متعالی آموزشهای مهارتی به صورت مستمر در جامعه
۷- سنجش اثربخشی آموزشهای مهارتی از طریق تعیین بازگشت سرمایه آموزشی
– تعیین روش تحلیل هزینه – فایده مناسب برای برای کارجویان و شاغلین بنگاه های اقتصادی از طریق تحلیل هزینه فایده مراکز آموزش دولتی و یا سازمان
– تعیین نتایج و دستاوردهای برنامه آموزش مهارتی
– تعیین ارزش ریالی برای نتایج و دستاوردهای برنامه آموزش مهارتی
– تعیین تغییر در عملکرد در اثر آموزش
– تعیین مقدار سود آموزش ناشی از مقایسه قبل و بعد از آموزش
– تعیین هزینه های آموزش (مستقیم، غیر مستقیم، هزینه تکمیلی، هزینه کلی و پاداش فراگیران)
– محاسبه میزان صرفه جویی مابه تفاوت هزینه آموزش و سود
– تعیین نسبت بازگشت سرمایه به تفکیک کارآموز، دولت و بنگاه اقتصادی
۸- اعتبار بخشی مدل رصد وضعیت اشتغال کارآموزان سازمان
– تعیین روش شناسی مناسب برای رصد وضعیت اشتغال کارآموزان
– تعیین مطمئن ترین روشهای کسب اطلاع و دسترسی به منابع داده ها
– تعیین زمان اطلاع یابی از وضعیت اشتغال کارآموزان با توجه به ضرورت زمان انتظار کاریابی
– امکان گرد آوری، مقایسه و تحلیل اطلاعات بر حسب سطوح کارگاه آموزشی، مرکز و استان
– امکان گرد آوری، مقایسه و تحلیل اطلاعات بر حسب رشته های آموزشی در سطح ملی
– تعیین نرخ اپتیم اشتغال برای کار آموزان در هر منطقه یا استان
– تعیین وضعیت اشتغال کارآموزان بر حسب شاغل و بیکار
– تعیین وضعیت اشتغال شاغلین بر حسب مدت زمان اشتغال تمام وقت، پار وقت و ناقص
– تعیین وضعیت اشتغال بر حسب استقلال کاری نزد کارفرما، خود اشتغالی یا اشتغال خانگی یا اشتغالزایی و یا کارآفرینی
– تعیین میزان میانیگن حقوق و دستمزد دریافتی ماهان هر کارآموز شاغل بر حسب رشته محل
– ارتباط نوع شغل با آموزش های مهارتی طی شده بر حسب طیف کاملا مرتبط تا کاملا غیرمرتبط
– تعیین میانگین زمان انتظار کاریابی برای کارآموزان در سطوح استان و ملی بر حسب رشته محل
– تهیه گزارشات قابل بهره برداری از اطلاعات حاصله در نیاز سنجی آموزشی و مشاوره شغلی کارآموزان
– تعیین زیر ساختهای نرم افزاری، سخت افزاری و مغز افزاری و سازمان افزاری لازم
– کاربست و اعتبار بخشی روش شناسی مدل معرفی شده رصد اشتغال کارآموزان
۹– بررسی و تحلیل مولفه های شایستگی حرف منطبق بر صلاحیت حرفه ای
– شناسایی ذینفعان ، صاحبان کسب و کارها و ارائه دهندگان آموزشی حرف (فناوری اطلاعات) ، امور مالی و بازرگانی ، صنعت ساختمان ، الکترونیک ، بهداشت و ایمنی، فرش ،صنایع دستی ) و تعیین نقش مشورتی ، اجرایی و نظارتی آنها
– بررسی پروفایل اقتصادی حرف( فناوری اطلاعات ، امور مالی و بازرگانی ، صنعت ساختمان ، الکترونیک ، بهداشت و ایمنی، فرش ،صنایع دستی )و تعیین ظرفیت های استانی و ملی با نگاهی به جایگاه بین المللی و آینده
– شناسایی مشاغل فعلی وآینده حرف (فناوری اطلاعات ، امور مالی و بازرگانی ، صنعت ساختمان ، الکترونیک ، بهداشت و ایمنی، فرش ،صنایع دستی )در بازارکار
– تعیین ویژگیها و سطح بندی مشاغل براساس نظام بین المللی طبقه بندی مشاغل
– طراحی مسیر توسعه شغلی در حرف مورد نظر
– شناسایی شایستگی های حرف مورد نیاز بازارکار
– طراحی مدل شایستگی حرف مورد نظر براساس معیارهای عملکرد
– طراحی مدل ارزشیابی شایستگی حرف مورد نظر بر اساس معیارهای عملکرد
۱۰- بازمهندسی پورتال خدمات تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– افزایش انعطاف پذیری و ارتقاء کمی و کیفی خدمات سازمان برای پاسخگویی به نیازهای روز
– بهرهگیری از روشهای به روزی از قبیل پیاده سازی سیستم مدیریت فرآیند
– سیستم هوشمند نظارت الکترونیکی و ارزیابی فرآیندها در راستای حصول اهداف
– استقرار پایگاه دانش برای اعمال مدیریت کلان و موضعی بر قوانین آموزشی و آزمونی از طریق سطوح ستاد، ادارات کل استانی، مراکز و آموزشگاه ها
– تدوین شرح خدمات
۱۱- طراحی الگوی استقرار نظام سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– مطالعه تطبیقی مدل های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای
– طراحی مدل استاندارد ارزشیابی مهارت و صلاحیت حرفه ای
– طراحی مدل ارزشیابی مهارت و صلاحیت حرفه ای
– طراحی مدل اعطای گواهینامه و صلاحیت حرفه ای
– طراحی مدل اعتبارسنجی Accreditation
– طراحی مدل اعتباری – امتیازی شایستگی ها (CAT)
– طراحی مدل ارزشیابی آموخته های قبلی(RPL)
– طراحی مدل های آزمون های عملکردی
– طراحی مدل توسعه مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای ملی و منطقه ای
۱۲- طراحی و استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای
– نهادینه کردن نظام برنامه ریزی و هزینه یابی و تصمیم گیری بودجه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای
– ایجاد هماهنگی و ارتباط بین سیستم مالی و سیستم بودجه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای
– مستندسازی نظام تدوین، تصویب ، ابلاغ و مدیریت و بودجه در سازمان آموزش فنی و حرفه ای
– طراحی نظام اطلاعات بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و سیستم گزارش های مدیریتی
– به حداقل سازمان انحراف از طریق بهبود مکانیزم های نظارت و کنترل قبل ، حین و پس از اجرای بودجه
– بهبود فرآیند پیش بینی منابع و مصارف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در مرحله بررسی و به پیشنهاد برنامه بودجه
پژوهشگران محترم می توانند پروپوزال های پژوهشی مرتبط با هریک از موضوعات را تکمیل و حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۵ به نشانی تهران- خیابان آزادی، نبش چهارراه خوش، سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور، طبقه اول، دفترپژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی (دبیرخانه شورای پژوهش سازمان) و یا به آدرس الکترونیکی rp@irantvto.ir ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن۶۶۵۸۳۶۲۸ تماس حاصل نمایند.
توجه:
– پروپوزال هایی که خارج از قالب و فرمت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باشند، بررسی نخواهند شد.
– پروپوزال هایی که بعد از اتمام مهلت مقرر فراخوان ارسال گردد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
– پروپوزال های دریافتی تحت هیچ عنوان مسترد نخواهد شد.
– سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در رد یا قبول پروپوزال های واصله مختار میباشد.